RSS

Mental Game of Poker (2) by Jared Tendler – 7. Post

16 Юни

Проблеми при достигане или управление на зоната

Докато сте в зоната, може да е лесно да предположите, така ще бъде завинаги. Дотолкова сте опиянени от това, колко добре играете, че дори не си представяте възможността, че това би могло да свърши. Обаче, зоната не е само възпроизвеждащо се състояние. Въпреки, че може да не сте засегнати от основните проблеми от менталната игра, не бъдете слепи към реалността, че дори най-яките в ментално отношение играчи са податливи на проблемите, очертани по-надолу. Забележете, че колкото са по-жестоки проблемите, толкова повече те могат да ограничават способността ви да достигате до зоната.

Проблеми в менталната игра

Пребиваването в зоната не предлага имунитет към проблемите от менталната игра, спотайващи се под повърхността. Докато сте в зоната, вие сте в състояние бързо да обезоръжите тригерите, които могат да доведат до тилт, страх или самонадеяност. Тъй като те продължават да се натрупват, за ума ви става много трудно да се справя с тежестта им и вие изпадате от зоната. Ако вече сте прочели първата книга, вие сте запознати с най-често срещаните проблеми от менталната игра в покера. Ако не сте, за да идентифицирате някакви проблеми, които имате в една от четирите основни сфери от менталната игра, могат да ви помогнат следните въпроси. (Ако сте приключили, отговаряйки на повечето въпроси с „да“, и се мъчите да достигате до зоната постоянно, вероятно, трябва да се захванете с тези проблеми, използвайки подробните стратегии от първата книга.)

Тилт. Тилтването е безспорно най-често срещания проблем в менталната игра в покера. Възможно никога да не сте страдали от маймунски тилт в цялото му „великолепие“, но това не означава, че все пак нямате проблем с тилта. Случва ли ви се:

  • Да се чувствате, че покера не е честен или че сте прокълнати от боговете на покера?
  • Да ставате много критични към себе си, ако правите дори и най-малка грешка?
  • Да напускате сесията рано, за да избегнете тилта?
  • Да мразите да губите от слаби играчи?
  • Да гледате да отмъстите за загубите на играч, срещу когото играете често?
  • Да имате проблем с разбирането, как така тези ужасни играчи могат да си тръгнат с вашите пари?
  • Да прекрачвате спиране на загуби или да скачате горе по лимити, когато губите пари?
  • Да искате винаги да печелите и имате проблем със ставането от маса?

Страх.  Тъй като тилта има тенденция да бъде най-известния ментален проблем в покера, играчите нямат склонност да разпознават признаците на страха. Случва ли ви се:

  • Постоянно да премисляте решения на масата и да се затруднявате в изключването на съзнанието далеч от масата?
  • Да слизате на долен лимит, когато рънвате зле?
  • Да играете на много по-ниски лимити, отколкото ви позволява банкрола, или да избягвате добри игри на по-високи лимити?
  • Да избягвате игри с трудни регулари, дори когато те са доста по-приятни играчи на масата?
  • Да излизате от сесията рано, за да предпазите печалбата?
  • Да прибързвате във взимането на решения без някакви видими причини?
  • Винаги да избирате по-ниско вариативни решения?

Мотивация. Липсата на достатъчна мотивация е основен проблем в покера. Случва ли ви се:

  • Винаги да търсите външни предизвикателства, като обзалагане, за да се мотивирате да играете?
  • Да избягвате да играете освен случаите, когато се чувствате най-добре?
  • Да прегаряте от твърде много игра без почивка?
  • Постоянно да протакате вместо да играете и да учите?
  • Да не играете достатъчно по време на лош или добър рън на картите?

Увереност. Да имаш твърде малко увереност е толкова голям проблем, колкото и да имаш твърде много. Случва ли ви се:

  • Да загубите вяра във взетите от вас решения и да вървите срещу инстинктите ви?
  • Да отхвърлите съвет от добър играч?
  • Да мислите, че не правите прогрес и да се съмнявате в способността ви да успеете в дългосрочен план?
  • Да мислите, че мечтата ви да играете на маси с високи залози е толкова близко, че решавате да играете извън вашия банкрол?
  • Да се засрамвате, когато се налага да слизате на долен лимит?
  • Да се чувствате, че можете да биете всеки?

Акумулирана емоция. Акумулирана емоция е скрит ресурс, изсмукващ вашата енергия и ментално пространство, което ви е необходимо, за да играете във върховата си форма. Когато проблемите, като тилт, страх и липса на увереност се натрупват през седмици, месеци и дори години, те стават вътрешна сила, която ограничава върховото представяне. Акумулирана емоция – или емоционален багаж – може да е причина дори кротки хора да загубят контрол на покер масата. Отключена от определено събитие, като бед-бийт, грешка или голям пот, акумулираната емоция мигновено смазва способността за мислене и запазване на контрол. Като следствие, диапазонът ви става много широк, защото без способността за мислене, прогресът на задния край на вашия диапазон много се забавя. Колкото повече емоции натрупвате, толкова по-широк ще бъде вашия диапазон и толкова по-трудно ще бъде да го разрешите. Решаването на проблеми в менталната игра, които са причинени от натрупването на емоции, е първостепенно, но на къса дистанция е еднакво важно да имате солиден процес за релаксиране, за да предотвратите бъдещите натрупвания.

Умора

С всяко взето решение на покер масата – трудно или лесно – се изгаря някакво количество ментална енергия. Следователно, ако играете достатъчно дълго, в някой момент ще изпаднете от зоната просто защото сте изчерпали енергията си. Когато забележите, че сте започнали да се чувствате уморени, това е страхотен момент да се пресилите и да направите опит да играете в зоната малко по-дълго. Това изгражда психическа издръжливост, така че с времето ще сте в състояние да играете по-дълго и ще сте по-издръжливи при трудни решения, преди да ви превземе умората.

ИНЖЕКТИРАНЕ НА ЛОГИКА    „ПОВЕЧЕТО ИГРАЧИ НИКОГА НЕ БЯГАТ ДОСТАТЪЧНО ДАЛЕЧ ОТ ПЪРВИЯ ЗАВОЙ, ЗА ДА РАЗБЕРАТ, ЧЕ СА ПРИСТИГНАЛИ ВТОРИ“ – Уилям Джеймс, философ

Неефективното изгаряне на енергия също може да причини умора. Свръх възбуда и самонадеяност могат да затруднят оставането ви в зоната. Имате ограничено количество енергия, с която да играете, така че не я пропилявайте.

ИНЖЕКТИРАНЕ НА ЛОГИКА    АЗ ТРЯБВА ДА СЕ НАУЧА НА ПО-ГОЛЯМ КОНТРОЛ НАД ЕНЕРГИЯТА МИ. КАКТО ЕДИН БЕГАЧ ИМА СПОСОБНОСТТА ДА ПРОМЕНЯ СКОРОСТТА, ТАКА И АЗ ТРЯБВА ДА СЕ НАУЧА, КАК СЕ ПРАВИ СЪЩОТО НЕЩО С ПСИХИКАТА.

Широк диапазон.

Някои играчи са неспособни да остават в зоната за дълъг период от време, защото диапазонът им е твърде широк. Те често играят в зоната в рамките на определен период от време в началото на сесията или турнир – може би за 45 до 75 минути – и след това играта им бързо се влошава. Това е сякаш те удрят на камък и нямат представа, какво се случва. Ако това е често срещано явление, шансовете това да се причинява от тежък проблем са ниски. По-вероятната причина е, че пролуката между тяхната А-игра и С-игра е твърде широка. Тази пролука ги кара да изгарят толкова много енергия за да играят в зоната, че в резервоара не остава много, за да играят там за дълго. Причината да изгарят толкова много енергия е, че те имат прекалено много знания, които все още не са усъвършенствани. За да играят в зоната, те трябва да изгарят енергия, мислейки за цялата информация, която имат в диапазона си. Колкото е по-тесен диапазонът на един играч, толкова по-малко информация за анализ има в неговия ум и толкова по-малко енергия трябва да изразходва.

Можете да намалите широчината на вашия диапазон чрез фокусиране върху подобряване на текущата ви С-игра. По време на това, опитайте се да не се съсредоточавате върху научаването на нещо ново, докато не успеете да играете в зоната по-дълго.

ИНЖЕКТИРАНЕ НА ЛОГИКА    АКО ИСКАМ ДА ИГРАЯ ВИСОКО КВАЛИФИЦИРАН ПОКЕР ЗА ПО-ДЪЛГО ВРЕМЕ, АЗ ТРЯБВА ДА ВЪРША РАБОТАТА. ИГРА В ЗОНАТА СЕ ПЕЧЕЛИ, НЕ СТАВА АВТОМАТИЧНО.

„Подпухнал“ ум

Когато се натрупат твърде много данни, те забавят ума и ви пречат да останете в зоната. Тази концепция се нарича подпухнал ум, защото това е подобно на това, как тялото ви реагира, когато  преяждате. След едно голямо плюскане, тялото ви се чувства уморено и трябва да работи извънредно много, за да усвои храната, която току що сте изяли. Когато умът ви се подува от излишъка на данни, вие вече не сте в състояние да имате достъп до най-високите нива на познанието. Този проблем е едва доловим и играчите трудно го разпознават. Те се чувстват уморени и предполагат, че това е просто естествената последица от много игра. Обаче, ако те направят подходящо релаксиране и се почувстват по-малко уморени, „подпухнал“ ум – вместо умора – излиза наяве като истинският проблем.

Решението за „подпухнал“ ум е от две части и трябва да се случва както по време на игра, така и след играта. По време на игра, направете пит-стопове, точно както го правят състезателни коли, за да запазите рънването на високи нива през цялото трасе. По време на тези почивки можете да намалите това натрупване чрез правене на бележки, медитация, дълбоки вдишвания или разходка. За онлайн играчи, които не се решават да сит-аутват – това не е необходимо. Правейки мислено крачка назад за поне 30 секунди, можете да получите положителен резултат. Идеята за пит-стоп е отстраняване на ментална стимулация за момент и позволяване на всичко, което вече се е натрупало, да се разсее. В дългосрочния план, направете график на пит-стопове напред във времето, така да не ви се налага да взимате неочаквани почивки. В турнири – те вече са установени, но в кеш-игрите – обмислете използването на аларма, която да ви напомня, че е време да направите почивка. В идеалния случай, алармата се наглася на времето, след което започвате да се чувствате уморени. Първо трябва да проучите играта си, за да определите своите схеми, и след това нагласете алармата в съответствие с тях.

Завършване на релаксирането е втората част от решението. Натрупаните данни са подобни на акумулиран тилт, когато тилтът от предния ден се пренася върху следващата сесия и прави по-вероятно да се тилтнете отново. Ако не се занимавате с натрупаните данни в края на сесията, те ще останат и умът ви ще се препълни много по-бързо следващия път, когато играете. Решението на това е да имате солидна рутина за релаксиране, която ви помага да усвоите тези данни. Допълнителната полза от това е, че отделянето от покера ще бъде по-лесно и вие няма да продължавате да грайндите след като сте свършили с играта.

ИНЖЕКТИРАНЕ НА ЛОГИКА    ВЗИМАНЕ НА РЕДОВНИ ПОЧИВКИ ЗАПАЗВА СПОСОБНОСТТА МИ ДА ИГРАЯ НА ВИСОКО НИВО И ТОВА Е НАЧИНЪТ ДА БЪДА ПО-УСПЕШЕН ИГРАЧ НА ДЪЛГА ДИСТАНЦИЯ.

Мисли за миналото и бъдещето

Един сигурен начин да изритате себе си от зоната е внезапно да започнете да мислите за нещо в миналото или бъдещето. Вие сте чип лидер дълбоко в турнира и започвате да мечтаете, как ще вземете парите за първото място. Губите ол-ин с АА срещу JJ и автоматично умът ви се закотвя на големия даунсуинг, който се случи точно с тази ръка преди няколко месеца. Други примери за подобни мисли включват:

  • Чудене, как би изглеждало да „потрошите“ по-високия лимит.
  • Приемане, че ще спечелите хедз-ъп, в който доминирате.
  • Фиксиране върху това, дали сте били надиграни в една скорошна ръка.

Няма значение, какви са специфичните ви мисли, мисленето както за миналото, така и за бъдещето означава, че се фокусирате върху неща, които не са свързани с дадения момент. Това е загуба на скъпоценно ментално пространство и енергия. Плюс, тези мисли влошават качеството на взиманите от вас решения, защото сте неспособни да усвоите толкова много несъзнателни данни. Може да е малко сложно да елиминирате тези мисли, тъй като те често са несъзнателни реакции, които не можете незабавно да сложите под контрол. Опитите да принудите себе си да останете в настоящето няма да бъдат ефективни. Вие трябва да идентифицирате и да разрешите основните проблеми, предизвикващи тези реакции,  за да наистина се закрепите в настоящото действие на масата. Започнете с отговаряне на тези въпроси:

  • Имате ли желание да бихте могли да промените миналото?
  • Имате ли желание да бихте могли да знаете бъдещето?
  • Ако отговорът на който и да е от двата въпроса е да, защо искате да имате сила, която не можете да имате?
  • Какво все още не сте научили от миналото, което би могло да допринесе за вашата нужда да знаете бъдещето?

Разсейването чрез мисли за бъдещето може да се породи както от страха, така и от очакване нещо да се случи – добро или лошо. Ако сте спечелили много пари в една кеш игра, можете да се притесните, че ще ги загубите. Това би могло да бъде резултат от усещането, че сте уморени, но се чувствате сякаш трябва да продължите да играете. Предвиждането, че ще загубите, ви предлага по-легитимно извинение да напуснете, отколкото просто да се чувствате уморени. Когато сте чип лидер дълбоко в един турнир, възможно е да започнете да се фокусирате върху това, какво ще правите с парите от първото място. Това би могло да бъде свързано с нуждата ви от пари, уважението от семейството и възмездие за миналите несправедливости. Тези основни проблеми биха могли да ви накарат да усетите огромно напрежение, и представата за парите в главата ви намалява тежестта на някои от тях.

След като идентифицирате причината за вашата фиксация върху миналото и/или бъдещето, вие можете да сътворите силно становище за инжектиране на логика, което ви позволява да запазите контрола, както ментално, така и тактически. Просто запомнете, че обезвреждането на основните тригери изисква много повтаряне. Бъдете подготвени да го използвате докато умът ви не се научи автоматично да остава фокусиран, дори когато тези минали тригери ви дебнат.

ИНЖЕКТИРАНЕ НА ЛОГИКА    МОЕТО ИДЕАЛНО БЪДЕЩЕ НЯМА ДА СТАНЕ РЕАЛНОСТ, АКО АЗ НЕ СЕ КОНЦЕНТРИРАМ ВЪРХУ ТОВА, НАД КОЕТО ИМАМ КОНТРОЛ В НАСТОЯЩЕТО.

ИНЖЕКТИРАНЕ НА ЛОГИКА    МИНАЛОТО СВЪРШИ И НЯМА ЗНАЧЕНИЕ, КОЛКО МНОГО МИСЛЯ ЗА НЕГО, НЕ МОГА ДА ГО ПРОМЕНЯ. МОГА САМО ДА КОНТРОЛИРАМ ТОВА, КОЕТО СЛЕДВА.

Превъзбуда

Да сте прекалено наясно с факта, че играете в зоната, може наистина да е причина да изпаднете от нея. Да играеш в зоната означава, че играете на много високо ниво. Понякога вие играете на ниво отвъд това, на което обикновено сте способни, така се въодушевявате и започвате да се фиксирате върху този момент. Това кара ума ви да се фокусира повече върху представянето, а не върху това да продължите да се представяте добре. Тези типове мисли от по-високо ниво за играта ви трябва да се случват само след края на играта, така че опитайте да инжектирате логиката, за да останете фокусирани. След сесията, позволете си да узнаете и да почувствате увереността на новото ниво, на което сте играли. След това, следващия път, когато играете на това ниво, няма да бъдете хванати неподготвени и ще избегнете губенето на фокуса.

ИНЖЕКТИРАНЕ НА ЛОГИКА    АКО СЪМ ФОКУСИРАН ВЪРХУ ТОВА, ДОКОЛКО ДОБРЕ ИГРАЯ, ЩЕ ЗАГУБЯ ФОКУСА ВЪРХУ ТОВА, КОЕТО МИ Е НУЖНО ДА ПРОДЪЛЖА ДА ИГРАЯ ДОБРЕ. ПРАЗНУВАЙ СЛЕД ТОВА, ОСТАНИ СЪСРЕДОТОЧЕН СЕГА.

Липса на предизвикателство

Да играеш в зоната може да доведе до там, че играта се усеща като лесна. Доминирането в турнира, много добър рън на кеш масите или съкрушаване на опонент в хедз-ъп е, разбира се, това, което искате да се случва, но това идва с определена цена. Когато покера е прекалено лесен, липсата на предизвикателство довежда до спадане на енергийното ви ниво. Следователно, вие губите интерес, ставате лесно разсейван и започвате да играете основна АВС игра. Ако наистина разбивате игрите си, решението е да си поставите по-високи цели. Ако уверено печелите 3bb/100, прицелете се в 4bb/100. Ако разбивате играта на 8 маси, опитайте да добавите още 2. Ако имате банка, за да го направите, направете някоя сесия в по-големи игри.

Някои играчи с този проблем могат също така да имат и проблеми с разпознаването на качеството на играта им по резултатите им. Те поставят прекален акцент върху добрите резултати и обръщат недостатъчно внимание върху това, доколко добре са играли в действителност. Те трябва да се научат на способността да съкрушават, когато вече съкрушават, вместо да слизат до нивото на опонентите си.

ИНЖЕКТИРАНЕ НА ЛОГИКА    АЗ ИСКАМ ДА НАУЧА, КАК ДА ДОМИНИРАМ, КОГАТО ВЕЧЕ ДОМИНИРАМ.

Промяна в динамиката на масата

Играчите понякога очакват, промяна в динамиката на масата не би трябвало да влияе върху качеството на тяхната игра. Реалността е такава, че преместването на нова маса, стигане до финална маса, присъединяване на нов играч към играта, взимане на дълга почивка за вечеря или смяна на формата в миксирани игри – всичко това има потенциала да отклонява тяхната игра. Вместо да очаквате винаги да оставате в потока на екшъна, направете следното:

  1. Приемете реалността, че промяната ще ви засегне, и си дайте времето и пространство да поработите за връщането в потока на екшъна.
  2. Научете, защо тази промяна в динамиката на масата оказва влияние върху вашата игра, използвайки менталната история на ръцете от страница (81). Това е начинът да можете да минимизирате ефектите за в бъдеще.

ИНЖЕКТИРАНЕ НА ЛОГИКА    НЕ МОГА ДА КОНТРОЛИРАМ ВСИЧКИТЕ АСПЕКТИ НА ИГРАТА. АЗ ТРЯБВА ДА ВЗЕМА ТОВА, КОЕТО ИГРАТА МИ ДАВА, ДА СЕ АДАПТИРАМ И ПОСТЕПЕННО ДА СЕ КАТЕРЯ ПО МОЯ СИ НАЧИН, ЗА ДА СЕ ВЪРНА ОБРАТНО В ПОТОКА НА ЕКШЪНА И В ЗОНАТА.

Advertisements
 
Вашият коментар

Posted by на 06/16/2015 in MGP 2

 

Етикети: ,

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: