RSS

Mental Game of Poker (2) by Jared Tendler – 2. Post

10 Апр

2      Зоната

КОГАТО СТАВА ВЪПРОС за разбиране на зоната, покерът е много назад. Спортната психология рутинно помага на атлетите в целия спортен свят да достигат зоната, но в покера това едва се обсъжда. Четете ли постове по форуми, книги или статии, споменаването на зоната е толкова случайно, колкото един играч в действителност я достига. Въобще, покер играчите са принудени да играят абсолютната си най-добра игра, но когато става въпрос за зоната, те не знаят откъде да започнат. Те се чувстват, сякаш зоната е място, което те нито могат да контролират, нито могат да му влияят. Вярвайки в това, те се не успяват да осъзнаят факт, който е от решаващо значение: чрез създаване на формула, която е изпитана и надеждна, те могат изцяло да контролират способността си постоянно да достигат зоната.

Една от причините покер играчите да се мъчат да разберат, как да стигнат зоната, се състои в това, че те я объркват с добро рънване. Когато се рънва добре, всичките ти решения работят и покерът изглежда лесен. Същото нещо се случва и в зоната. Обаче, когато рънвате добре, чувството ви за реалност може да стане изкривено и ви кара да вярвате, че играете удивително добре. Можете да помислите, че сте направили гениален валю-бет, но в действителност, просто бяхте късметлия да се натъкнете на долната част на диапазона на опонента.

Друга причина, зоната да е така мистична, е, че за играчите е трудно да се изтъкнат. Това отчасти се дължи на това, че всеки е опитен по различен начин. Обаче, има редица често срещани сходства:

  • Играта се усеща лесна и решенията се взимат автоматично.
  • Имате интуиция, усет или чувства за правилните решения, но нямате рационално обяснение.
  • Способни сте да отчитате повече фактори, отколкото е нормално, и ги задействате по-бързо.
  • Чувствате се спокойни, търпеливи и освободени. Няма стрес или трудности; дори с неща, които нормално биха причинили тилт или тревожност.
  • Изцяло сте погълнати и сте в потока на действието. Всякакви мисли за миналото или бъдещето са чисто стратегически и включват отразяване на последни решения и планиране на бъдещи улици.
  • Възприятието ви за времето е променено и губите усет за него. За някои играчи времето лети; за други – то драматично се забавя.
  • Фокусирани сте само върху изпълнението, а не върху резултатите.
  • Не ви тормозят странични мисли или разсейващи фактори, включително и проблеми в менталната игра, които обикновено се промъкват.

Зоната е състояние на повишена психическа дейност, осъзнаване и концентрация, които позволяват покер играчите да се представят на възможно най-високите нива. Тя може да бъде обект на митове, но когато разглеждате теория, логика и научни изследвания, тя може да бъде измерена. Когато това се случи, пред вас се открива път, по който последователно ще я достигате.

Анализиране на зоната

Зоната е  предвидима – тя може да бъде достигана последователно при наличие на достатъчно знания и при правилен подход. В началото, за да открием тази стратегия, е необходимо да анализираме и да разберем основните три аспекта на зоната.

  • Енергия
  • Учене
  • Потокът на данни

Енергия

Зоната не може да бъде достигната без достатъчно количество енергия. Това е истина в една психически натоварваща игра, като покер, точно както и във физически натоварващ спорт, като баскетбол. Ако нивото на вашата енергия е твърде високо или твърде ниско, възможно да сте способни да се представяте добре, но няма да сте способни да достигнете зоната.

Законът на Yerkes-Dodson[1] илюстрира директната връзка между енергийно ниво (например, стрес, емоция и възбуда) и представяне. Както можете да видите на графиката долу, максимизирането на представянето ви не означава максимизиране на енергийното ви ниво. Необходимо е да намерите онова ниво, което работи най-добре за вас.

 Zonata

От лявата страна на кривата, представянето е слабо, защото няма достатъчно енергия за подходящо захранване на по-висшите мозъчни функции, такива, като мислене, планиране и взимане на решения. Помислете, колко слабо играете, когато сте уморени, отегчени, немотивирани, депресирани или твърде отпуснати. (Мнозина от вас дори няма да играят в такива моменти, за да избегнат да играят зле). От дясната страна на кривата, вие също играете слабо; обаче това се случва поради противоположната причина – твърде много енергия. Когато мозъкът е претоварен с енергия или емоции, по-висшите мозъчни функции се изключват. Това означава, че излишната енергия, съединената с тилт, самонадеяност и тревожност, има силата да причини срив в представянето.

Когато нивото на вашата енергия се повишава от лявата страна на кривата, или когато то се намалява от дясната страна на кривата, по-висшите мозъчни функции и качеството на играта ви постоянно се подобряват. Това означава, че имате по-добра способност да планирате действията на следващите улици, да помните предишните действия и да мислите на правилното ниво – дори и при игра на много маси. Обаче, както илюстрира графиката, няма много място за грешки в управлението на това пиково ниво на представянето: не можете да имате твърде много енергия, както и твърде малко. Целта е да откриете идеалната среда; наречете го енергийното ниво на Златокоска (или, по-скоро, златната среда).

Първият човек, изследвал разликите в нивата на енергия, които водят да зоната, беше известен спортен психолог, Yuri Hanin. Той разви теория, наречена „Индивидуализирана Зона за Оптимално Функциониране“, след като е открил разлики в нивата на енергия, от която имат нужда атлетите, за да играят в зоната. Той откри, че някои атлети стигат до зоната, когато се чувстват отпочинали, други пък – с умерени нива на безпокойство, а останалите се нуждаят от високи нива на енергия. Тези разлики означават, че играчи, за които е необходимо да са отпочинали, за да стигнат до зоната, ще играят много по-зле, когато бъдат изложени на високи нива на безпокойство, което в същност засилва другите играчи. Обратното също е вярно. Играчи, които предпочитат високи нива на енергия, ще загубят психическото си предимство, ако те са твърде отпуснати. В крайна сметка, вие трябва да оцените, какво работи най-добре за вас. И така, дали сте от типа, който играе най-добре, когато е отпочинал, или когато е „под пара“ или сте някъде по средата?

За нивото на вашата енергия допринасят множество фактори и те влияят на способността ви да достигате зоната. Разбирането на всеки един е от решаващо значение. Основните фактори са:

  • Физически нужди
  • Емоционално състояние
  • Цели
  • Степен на предизвикателство
  • Перспектива

Физически нужди. Ако се борите да качите играта си на по-високо ниво и не можете незабавно да посочите, какво необходимо да се подобри, проблемът може да е липса на психическа енергия. По-добра почивка, по-здравословна диета и повече упражнения (фитнес) са доказани средства за повишаване на енергията като цяло. Помислете за набавяне на някои данни, за да видите, дали има връзка между качеството на играта ви и храненето ви, съня и навици за трениране. Ако започнете да забелязвате някаква схема, положете усилия да направите няколко малки подобрения и потърсете съвети за диета, сън и упражнения.

Докато подходящо количество сън, здравословна диета и редовни упражнения мога да имат голяма полза за здравето и благополучие, важността им за достигане до зоната често е преувеличена. И отново, способността ви да играете в зоната зависи от нивото на енергията, което е правилно за вас. Ако редовно недоспивате, храните се нездравословно и не правите упражнения, вие все още можете да се представяте в зоната, защото сте свикнали с тези навици. На играчи, които радикално подобряват диетата си и започват упражнения, често се налага първо да се справят с драматичното нарастване в психическото им функциониране, което е първото нещо, което се случва. Не позволявайте това да ви спира, разбира се. Подобряването на тези навици никога не е лошо нещо, просто бъдете подготвени за период на адаптиране, който може да го придружава.

Емоционално състояние. Емоциите могат да имат важно въздействие върху енергийните ви нива и да ви дадат тласък, който ви е нужен, за да стигнете до зоната. За играчи, които се качват на нов лимит, често е характерно първоначално да се представят на много високи нива, вероятно поради повишаване на тревожност. Напрежението да се представяш на по-предизвикателно ниво ги въодушевява и ги придвижва да играят в зоната. Когато един играч се чувства вдъхновен, например, от приятел, който тъкмо е спечелил голям турнир, това вдъхновение може да запали огън в него и да повиши енергията му до нивата на зоната. Умът ви може да използва всякакъв източник на енергия, дори емоция с донякъде негативно допълнително значение, като гняв. Ако се чувствате отегчени или немотивирани, гневът може да послужи като ментален тласък, за да превключи ума ви обратно на скорост.

Важно е да осъзнаете, че въпреки че тези емоции могат да имат позитивна намеса в играта ви, не трябва да се разчита на тях като на постоянен и надежден начин за игра в зоната. За да ги използвате изобщо по този начин, вие трябва да сте способни да упражнявате ментален и емоционален контрол на високо ниво. Освен това, не искате да израствате зависим от толкова много външни фактори, като например опоненти, приятели и лимити. Много е по-ефективно да откриете начини да влияете и контролирате енергийните си нива отвътре.

Цели. Мотивация е мощен източник на енергия, а целите предлагат структурата и посоката за тази енергия. Колкото са по-ясни целите ви, толкова по-интензивна и добре-насочена ще бъде мотивацията ви. Когато имате слабости във вашите цели, енергията ви се разпръсква в твърде много посоки и в резултат мотивацията ви страда. Когато сте способни да установите точните си цели, вие можете след това ефективно да съсредоточите цялата си мотивация и енергия върху постигането им. И правейки това, вие значително увеличавате шансовете си за успех. Темата за цели е обширна и ще бъде дискутирана по-подробно в Глава 6.

Степен на предизвикателство. Игра в спокойни игри често е най-печелившият начин за избор на игра, но имайте предвид, че е необходимо да сте достатъчно предизвикани, за да достигнете зоната. Една от най-популярните теории за зоната е създадена от Mihaly Csikszentmihalyi, унгарски професор по психология и авторът на книгата “Flow: The Psychology of Optimal Experience”. Той определя пребиваването в зоната като състояние на „поток“, при което човек е изцяло погълнат (потопен) от това, което прави. Csikszentmihalyi твърди, че за да достигнеш това състояние на потока трябва да бъде намерен баланс между уменията на изпълнителя и предизвикателството на задачата. С други думи, изпълнителят трябва да бъде достатъчно предизвикан и да има достатъчно умения в това, с което задачата ще го предизвика. Графиката долу илюстрира връзката между уменията и предизвикателството:

Zakon na Mihali

Както можете да видите, степента на предизвикателството и количество умения, които имате, не са важни по-отделно; връзката между двете е нещо, което определя способността ви да достигате зоната. Когато уменията ви са слаби (ниско) и степента на предизвикателството е ниска, или когато предизвикателството е силно и уменията ви са също силни, вие можете да се представяте в зоната. Обаче, ако сте страшен загубеняк (ъндърдог), ще бъдете смазани (претоварени) от предизвикателството и според Csikszentmihalyi ще изживявате тревожност и безпокойство, но не и поток. И обратно, ако сте експерт в лесно смазване на слаб опонент, ще се отегчите от предизвикателство, което е твърде слабо, и ще изпаднете от зоната.

Разбира се, тази връзка не винаги е вярна. Има множество примери на играчи, които издигнаха играта си на невероятно високи нива, въпреки че са сериозно превъзхождани. Освен това, има много играчи, които игнорират силата на уменията си и обичат предизвикателството да се състезават без значение колко е слаб опонентът им. Това осветява силата на перспектива; както обяснява Csikszentmihalyi „Истинското предизвикателство не е това, което се предоставя от ситуацията, а онова, с което лицето е наясно“.

Перспектива. Умът (съзнанието) е мощен инструмент, когато се използва ефективно. Правилното вярване или перспектива е достатъчно мощна, за да повлияе върху способността ви да стигате зоната, дори докато играете хедз-ъп срещу Фил Айви. (Разбира се, това не означава, че ще спечелите.) Битката за успех в покера е колкото за вярването на играча в неговите умения, толкова и за реалните му умения. Когато играчите надценяват нивото на уменията си, те не само са склонни да играят в игри, които са по-малко печеливши, те също така намаляват шансовете да играят в зоната. Вярването, че имат повече умения, отколкото в действителност, също така подценява степента на предизвикателство, предоставяно от тяхната конкуренция. Това понижава енергийното им ниво и като резултат, те губят концентрация, спират да търсят малки предимства и не мислят за ръцете. Обратното също е вярно. Когато умели играчи подценяват уменията си, те могат да се почувстват разтревожени или смазани от посредствена конкуренция. Това може да причини прекомерно нарастване на енергия, което би могло да бъде избегнато с по-точна перспектива за играта им.

Както можете да видите, наличието на правилното ниво на енергия не е толкова просто, колкото просто да бъдеш добре отпочинал. Колкото повече изучавате влиянието на тези пет фактора върху вашата енергия, толкова по-лесно ще бъде да намерите собственото си идеално ниво. По-късно в тази глава ще научите, как да опростите този процес.

[1] Yerkes R.M., Dodson J.D. 1908. The relation of strength of stimulus to rapidity of habit-formation. Journal of Comparative Neurology and Psychology 18: 459 – 482. (Съотношението между силата на стимула и бързината за формиране на навика)

Advertisements
 
Вашият коментар

Posted by на 04/10/2015 in MGP 2

 

Етикети: , ,

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: