RSS

How to worry less (Как да се тревожим по-малко) by Schnitzelfish

07 Окт

Това е второто видео от поредицата за професионален начин на мислене в покера. Когато започнах да го гледам и се приготвих да си водя бележки, не знаех, че то ще ми се стори толкова важно и само ще слушам без пиша. Гледах го няколко пъти и се опитах да не пропусна нещо важно. Заглавието звучи малко странно – нима има начин да се тревожим по-малко, когато имаме проблеми? Но, по всяка вероятност, има и нищо не ни пречи да опитаме…

Проблемът с тревожността е там, че това е много непродуктивна емоция и състояние на духа. Тревожността постоянно върви с нас. Когато излизаме с приятели на по едно питие или чаша кафе, винаги има някой, който се оплаква, хленчи, споделя болките, вълнения и т.н. В същност, всички познаваме такива хора, дори и ние самите понякога сме такива – оплакваме се за неща, които не можем да контролираме – политика, икономика, състояние на пазара, времето, другите хора, безотговорността и сме способни да го правим с часове.

Тук ще се опитам да ви покажа някои техники, които ще помогнат, и ако успеете да ги приложите, ще имате друг, по-добър начин на мислене, ще бъдете по-позитивни и ще постигнете прогрес, защото няма да пилеете времето си в приказки, а ще предприемете действия.

В покера нещата са същите. Постоянно се намират хора, които говорят как покера умира и кога ли ще се случи това. Нима може да се промени нещо, ако говориш за това с часове? (Нашите политици не гледат ли подобни видеа?) Не е ли по-добре това време да се инвестира в самоусъвършенстване, подобряване на играта или други подобни?

Има една доста съществена разлика между успешни и не до там успешни покер играчи. Успешните покер играчи се фокусират върху това, което могат да контролират директно, а именно: подобряване на играта си, поддържане на формата, по-добрият сън – всичко това те могат да променят.

Не до там успешните играчи се фокусират върху неща, които не могат да контролират: „О боже, този загубеняк отново ме съкаутна!“, или „О боже, отново рънвам зле!“, или „О боже, времето е толкова ужасно!“ – могат да се дадат хиляди примери… Накрая те си намират извинения, за да не работят или подобряват играта си. (но се оплакват, естествено).

Първото нещо, което можем да направим, е да превключим вниманието си от неща, които не можем да контролираме, към тези, които можем да променим. Разбира се, това не се случва за една нощ – това е умение и то се нуждае от изграждане и развитие. Но независимо от това – тази стъпка е първата: превключване на вниманието.

Тревожността е непродуктивна, откъдето и да я погледнеш. Хората често казват: „Не знам как да спра да се тревожа и да се оплаквам – просто няма начин“. Позволете ми да не се съглася. Има начин. Вероятно всички вие искате да сте отговорни хора. Но малцина се замислят, какво в същност означава отговорността, въпреки че доста често се говори за нея. В книгата си „Седемте навика на високоефективните хора“ Стивън Кови казва, че отговорността е „способност за отговор (реакция) на нещо“. (Порових се из нета и който се интересува от тази книга – заглавието е линк към нея – книгата е превъзходна!). В същност, той казва, че има кратък момент между тригера (спусъка) и отговора. Ако някой ви удари, има кратък промеждутък, в който можете да реагирате, дали да отговорите с удар, дали да избягате, дали да извикате или да ревнете – каквото и да е. Има малък период от време, в който можете да направите съзнателен избор.

Знам, че много хора не могат или не знаят как да правят този съзнателен избор, подчинявайки се на емоциите, когато са в тилт, или са ядосани; нямат и умения да взимат решения, защото това наистина е трудно. Обаче всеки един човек има избор при взимането на решенията си във всяко едно нещо. Можете да избирате как ще действате при „ужасен“ ривър, как ще реагирате, когато някой ви удари или ви крещи.

Тъй като ние сме хора, винаги имаме избор във взимане на решения. Възможно е ситуациите, в които се намирате сега, са резултат от съзнателния ви избор и решения, взети в миналото, и затова нямате равен старт, за да продължите. Всеки от нас има проблеми. Но обикновено, хората, които са преуспели, са решили да преуспеят – направили са съзнателен избор за това, какво могат да направят в тази насока и са го постигнали.

Едва ли ще намерите успешен покер играч, който да не е супер ангажиран към всичко (направо комитнат). Успешните покер играчи са много решителни и знаят, че имат право на съзнателен избор.

И вие би трябвало да можете да започнете това, но е необходимо да откриете начин да контролирате живота си. Защото външните фактори са еднакви за всички.

Е, отново се връщаме в началото: трябва да се концентрираме върху това, което можем да променим. И така, да пристъпим към действия.

1) Започнете редовно да медитирате или прилагате техники за постигане на състояние на баланс и приемане на чувства, мисли и усещания. В тази насока могат да ви помогнат видео материалите на Ерик Стенкуист за покерстратеджи:

Finding Your A-Game: Guided Theory Preperation and Mindfulness и Finding Your A-Game: Guided Mindfulness

Препоръчвам да го практикувате всеки ден (по 5, 10 минути – достатъчно е). Практикуването е много важно, защото правейки това, ще започнете да забелязвате този промеждутък, в рамките на който можете да реагирате на нещата различно и да взимате съзнателни решения, а не такива, диктувани от емоции.

2) Другото нещо е един вид упражнение за визуализация. Когато аз се тревожа за нещо, което може да се случи, или вече се е случило и то е „заседнало“ в съзнанието ми, правя едно упражнение. Това упражнение е особено успешно вечерта, когато се каня да си лягам. Ако имате подобни тревоги, или сте имали лоша сесия, визуализирайте тази тревога, помислете за нея, кажете си: „Ето я, идентифицирах я“. Кажете си, тревожа се за това, тревожа се за онази ръка. Вземете тази моментна снимка, представете си в главата един сейф, каса, кутия – нещо, което се заключва. Сложете тревогата си там и заключете вратата. Звучи откачено, но е много действено. Прилагам тази техника върху себе си и тя страхотно помага. Отивате да спите и тревогата я няма (дали наистина е така?) Познавам много хора, които използват тази техника и са много доволни. Усещам, че ще се намръщите, казвайки „Не съм сигурен дали това работи“. Насочете се към нещо, което има стойност за вас и спрете да мислите, дали това ще работи и как да го приложите – просто го направете!

Веригата е лесна: ако се тревожите за нещо, визуализирайте го, сложете го зад заключена врата. Просто направете го 3 поредни вечери и вижте, дали ще успеете да се тревожите по-малко.

3) Направете си римайндъри, които да ви напомнят следното: ако започна да се тревожа за нещо, което не мога да контролирам, ще превключа вниманието си към неща, които са ми подвластни. Просто си го припомняйте периодично. В един прекрасен момент, римайндърите вече няма да ви трябват (Както се казва, умението ви ще бъде развито до ниво Несъзнателна Компетентност, защото ще превключвате автоматично без да се замисляте)

Упражнението за визуализиране и заключване не означава да игнорирате каквото и да е. Правите го преди лягане, за да се освободите от тревогите си. Обаче, на следващия ден напишете какво ви тревожи, разнищете проблема и се занимавайте с него. Ако просто продължите да се тревожите, това няма да ви помогне – нали проблемът си остава. Седнете и си направете план за действия, след което, естествено, действайте по плана си и ще сте способни да решите проблемите си.

Advertisements
 

Етикети:

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: